Disebabkan Lizz cerita psl kanak2 zaman 80-an, so aku mo merancak kn lg la cerita dia tu.. huhu..
smua yg dia ckp mmg betul la tu, tp aku mo sebut kat sini psL buku...
Ya.. buku cerita yg aku rs ms tu femes sgt... buku cerita penyiasatan, 5 sekawan yg d tulis oleh Enid Blyton... --yg versi BM --... aku rs zaman dlu2, sapa bc buku ni, memg dia la org paling best... haha.. ye la, buku penyiasatan kn... lizz, ko pernah bc x?
Aku pn x igt berapa brp byk Siri cerita ni tp memg byk jgk la.. n aku x tau jg aku bc smua ke x... tp yg pentg klu ada buku ni, memg aku pinjam or beli.. aku pun x igt bila kali pertama aku bc crita ni n bila kali terakhir.. yg aku igt, kat tv pn ade jgk crita pasaL ni...

Kita imbas sket2 la cerita ni.. manala tau korang x igt..
Watak2 utama -- Julian, Dick, Anne, George ( Georgina--budak pompuan yg tomboy) , Timmy(or Timothy-anjing),Uncle Quentin and Antie Fanny..
Tajuk2 -- Rahsia di Pulai Kirrin, Pulau Harta, Memburu Kereta Api Hantu, Lima Sekawan Beraksi Kembali, byk lagi la.. aku pn dah x igt.. huhu..

Lizz, rama2, Moon, Obor2, Ratu Sunan, cik weeda, ixora, diza and sapa2 yg baca blog ni, igt lagi x 5 sekawan ni???

11 COMMENT(S):

aku ingat!!!!! aku sker bc woo..fav book tu..aku dpt je buku tu..siap ar mak aku memekak cz aku xmo mkn...xmo bc blajo..hahaha!!aku ingt yg anjing tu jer..yg name2 lain aku lupe dah..wakaka!!

ko dah lupe? ko memg dah tua sgt la lizz.. wakakaa...
aku rs memg best sgt citer tu..
smpi aku pn bercita2 nak jd detektif..haha..

Famous Five dalam org putih.. pengarang dia Enid Blyton.

Satu lagu citer aku dok layan dulu citer 3 penyiasat tu. Citer n lagi best sebab aku tengok cara dia orang solve 'tricky' misteri tu..

yg mane tu arialun?
cube explain skt...

Aku pun dah lupa tajuk dalam bahasa Inggeris.

Tapi watak2 dalam bahasa Melayu ialah Jalil, Gopal, and Ah Meng.

Yang aku ingat, 3 penyiasat ni ada bilik operasi-secret hideout.. Jalil yang jadi ketua. Kalu tak salah ada anjing jugak kut.

Jalil ni kira genius sikit.

This comment has been removed by the author.

Ini antara tajuk siri Tiga Penyiasat yang masih aku ingat:

1. Misteri jam menjerit
2. Misteri tengkorak hidup
3. Misteri mumia berbisik
4. Misteri raksasa gunung
5. Misteri kehilangan duyung
6. Misteri ikan paus

Jalil tu pakar penyamaran.. Jadi orang tua, jadi macam-mcam lah..

Nanti kalu jumpa link aku attach kat sini.

This comment has been removed by the author.

Ya.. sikit-sikit memori aku dah boleh recall siri Tiga Penyiasat ni.. hehehe..

1. Pengaran novel siri ini ialah Alfred Hithcock.. or .. was it Robert Arthur? aku dah lupa & confious..

2. Dialih bahasa(dari Inggeris) ke banyak bahasa lain:-
a. Bahasa Melaysia
b. Bahasa Indonesia
c. Bahasa German

http://www.thrillingdetective.com/3invest.html

http://alat-tulis-buku-pendidikan.plazacentre.net/buku-enid-blyton-bahasa-melayu/

http://komikbekas.portfoliokita.com/alferd.htm

http://rifani.wordpress.com/category/book/

3. Favorite bacaan aku ketika sekolah Darjah Lima; i.e tahun 1983

4. Buku siri penyiasat yang lain seangkatan dengan zamannya.
a. Hardy's Boys
b. Nancy Drew

ya allah...terharunyer aku tgk korang ni..kuat btoi ingatan naa??muahaha!!siap leh cite detail lg ni...hehehe

besala..
knk2 zmn dlu memory kuat..
x mcm skrg, kena pki memory card..
huhu..

About Me

My photo
Sabah, Malaysia
just an ordinary every day girl | likes to sleep. huhu | loves to read | a good listener Uwekkk ;p | friends she has, she keeps |

mari berkurapak


ShoutMix chat widget