kemaren, oleh kerana besfren n mak angkat (Umi) adik i (obor-obor) dtg sabah ni (dari melaka) so i kena la jadi pemandu pelancong yg x bergaji (tapi i ikhlas)..mula2 tu, aku confuse jugak, mau bawa diorg ke mana, coz aku pun x tau apa tempat menarik d KK ni, Umi pun dah nta brpa kali dtg KK ni, 2 kali kot. tapi beliau masi x puas2 lagi meronda2 KK.. so i kena la bawa ke tmpt2 yg diorg lum pernah jejakkan kaki.. So, tempat pertama yg aku bawa, SignaL Hill, Bukit Bendera KK. Erm tmpt ni besa2 jak la kan? cuma boleh nampak seluruh Bandaraya KK dari atas ni.. Tgk pic2 bawah ni..

Ni tempat kami bertenggek berposing2 n snap2..
ni antara bangunan yg ada di bandar KK.
okey.. bila dah beberapa minit atas tu, ish ish, ada pulak tourists lain yg dtg signal hill tu. so kami x dpt la mo layan perasaan lama2 d Signal Hill tu. Then kami terus pg KK Wetland Centre atau Pusat Tanah Lembap KK Sabah. Klu x silap aku, kalau jalan mengeliling tempat ni (jln ikut jambatan yg ada tu la) dlm 1Km jugak.. menarik jugak tempat nil. dpt tgk spesies burung. ada tmpt persembunyian burung. ikan tembakul. tempat ni sebenarnya paya bakau.. mari tgk pic2 kat bawah ni..
Ni konon2 Jambatan to heaven (ala2 stairway to heaven..haha)
Jalan masuk atau permulaan jambatan.
ini la jambatan yg disediakan untuk menjelajah wetland ni
Paya Bakau

Tanah Lembap
para pelancong

Destinasi ke3 pulak adalah Muzium Negeri Sabah. I sungguh tak sgka bahawa sgt best masuk muzium ni.. selama ni aku pikir boring kalau masuk muzium. wakaka.. selama jadi warga sabah ni, i dah 24 tahun, tapi ni first time aku masuk muzium.. haha..(ada Heritage Village, Muzium Islam, Balai Seni, N x igt sdh) Di sana, terdapat kampung warisan or Heritage village yg mempamerkan Rumah2 tradisi suku kaum di sabah. Antaranya rumah murut, rumah rungus, rumah bajau, rumah lotud, rumah bisaya, rumah suluk.
Pintu masuk Utama


yg ni rumah panjang rungus. kami sempat masuk dalam rumah ni. (wow, sgt menggamit memori dan kengn silam i..haha.. rumah my datok n nenek di Kmpg bapa i, memg ala2 mcm rumah ni --tapi kami bukan bgsa rungus.. masa tu awal tahun 90an. tapi bhgn dapur jak la yg macam ni.. )
tapi aku rasa sgt2 best la sebab rumah ni berasaskan bambu . lantai bambu, dinding bambu.

*yg ni bukan i yg snap. aku search dlm internet. Thanx to pemilik pic.aku ada snap gak benda ni tapi pic kurang jelas coz dlm tu gelap* actually benda ni ada dalam rumah murut. aku n pelancong yg aku bawa sempat masuk ke dlm rumah murut. dlm tu terdapat benda ni, aku x tau apa nama benda ni, tapi klu yg dimoden kan, benda ni sama macam trampolin. korang boleh melompat lebih tinggi dgn benda ni. aku n pelancong2 sempat mendemo benda ni. memg sgt best. sgt maju sungguh org murut dulu. benda ni digunakan untuk *aku tak pasti pulak samada utk acara keagamaan, kebudayaan atau permainan. rugi klu x try benda ni. benda ni memg sgt kukuh. lebih kukuh dari trampolin agaknya. benda yg melingkar membentuk bulatan tu sebenarnya adalah rotan..
benda kat bawah ni pulak betul2 mendebarkan hati i. haha. ni la jambatan gantung. dlu2 di kampung bapak i ada jambatan ni. tapi sejak arus kemodenan melangkah masuk ke kg tu, jambatan ni x d guna sudah (dlm 10 tahun sudah atau lebih lagi). aku sgt suka n ada takut2 jugak sebab ada jugak kayu yg sudah patah mematah di pertghan jambtn ni..


yang bawah ni pulak, patung2 yg terdpt dlm kedai d muzium tu. tgk, patung2 ni pun suka bersantai2.. bukan i je..


Lokasi terakhir yg sempat kami terjah di Jeti UMS -- Universiti Malaysia Sabah. Masa ni pukul 5.30 sdh.. x smpt mo santai lama2 di tempat ni sebab mau gelap dah kan. maklumla, KK sekrg ni maghrib pukul 5.59.. So kejap jak.. tapi memg tenang tempat ni.. masa kami pg sana, xda orang lain. kami2 jak..

Best jugak pulak kan menjelajah negeri sendiri. huhu.. itu jak la laporan yg ingin saya sampaikan hari ini. sekian. kita kembali ke sri pentas santaiselalu.

8 COMMENT(S):

wah bestnya ko jalan2. aku nda pena pun pegi tempat2 yg ko g di atas. hahahaha

wow!!! aku xprnh ke sabah. aku mau ke pulau sipadan lah...kikiki

Moon,
aku pun first time dtg ke tmpt2 tu..
tu pun pas adik ku google apa tmpt best d KK ni.. haha..
tp memg best moon..
bagus ko try2 pg sana..

Lizz,
tu la ko..
dah bertahun aku ajak ko dtg KK ko x mo dtg.. sdh dtg brunei tu, singgah la kejap santai2 d Sabah..
Hihi

wahhh mcm best je...ni yg teringin nak gi sabah ni...sbb belum penah jejak kaki ke sabah..

come la to sabah...
ni baru sikit je tmpt menarik..
lum ltk pic kat pulau2 n tmpt lain laagi..

heee..teringat masa g sabah dulu.best!
eh makcik, baru festime g muzium sabahh??? ces, caner org dr semenanjung boleh sampai dulu nih? ;)

pssst..ekceli kan, cw sndri pun baru festime g zoo melaka sebulan yg lepas setelah berpindah ke melaka sjak 14 tahun yg lepas. huahuahua.

seronok la g muzium. i likeee!

iss ish c.w ni...
dah 14 thn duk melaka tp baru g zoo.
tp better lg la dr cs kan?
24 thn jd rkyt sbh tp festime g muzium.. huhu..
tp btul kata cw tu.
best la g muzium..

pemandu pelancong yg x bergaji (tapi i ikhlas)

ahhhaa!

About Me

My photo
Sabah, Malaysia
just an ordinary every day girl | likes to sleep. huhu | loves to read | a good listener Uwekkk ;p | friends she has, she keeps |

mari berkurapak


ShoutMix chat widget